onsdag 20 november 2013

Pedagogisk planering

Vårt arbete för att nå ökad måluppfyllelse går vidare. Alla har nu inlogg till "Målträdets" webbverktyg för pedagogiska planeringar och har börjat använda sig av det. Vi känner att det är viktigt att arbeta gemensamt och föra samtal omkring planeringarna för att också kunna utvärdera på ett bra sätt. I ärlighetens namn är det inte alltid ett lätt arbete vi håller på med, det är lätt att halka tillbaka i gamla kända hjulspår och göra planeringar som utgår mer från ett görande än från de förmågor vi ska sikta på att ge eleverna. Vi upplever att planeringarna hjälper oss att "snäppa upp" tänket och bli tydligare även för oss själva med var vi är på väg. Vi samtalar en hel del om de olika förmågorna och använder oss av såväl "Målträdets förmågeäpplen" som Svanelids "The big five" och lotusdiagrammet i dessa samtal. Även när vi kommunicerar förmågorna med eleverna använder vi lite olika material. Framåt har vi nu tänkt fokusera på kommunikativ förmåga i våra planeringar för att ha lite gemensamt att utgå ifrån när vi utvärderar. Vilken tur vi har som har "Målträdet" som hjälp i vårt arbete! Längre ner på sidan finns en länk till vår lathund för pedagogisk planering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar