Sammanfattning
av litteraturstudierna av John Steinbergs bok ”Ledarskap
i klassrummet”
först samtal 7/10 utifrån omformuleringsövningen s.51
-
Det finns olika sätt att omformulera - ”Men vad tur att du kom! Vi vill ju att alla ska vara med från början!” i st f ”Nu är du sen igen!!”
-
Ge positiv förstärkning på det som fungerar bra i st f att klaga på det som inte funkar. Låta ”den stökiga” visa sin kunskap på samling t ex
-
Omformulera till föräldrar – ringa hem och berätta om lösningar, ej om konflikten innan
berätta:
Jag är intresserad av ditt barn... lyfta rädsla och känslighet f
att komma i kontakt
Fokus
på hur vi ska lösa saker framåt
omformulera
även direkt: busig – kreativ, gnällig – känslig, pratig –
engagerad etc
-
Att skapa relationer går olika fort mellan olika människor;
”Jag
vill vara en vuxen som visar gott uppsåt och inge förtroende. Jag
är tydlig, beter mig ung. likadant varje dag – jag går att lita
på – och framtiden går att förutsäga
-
Prata med barn om förändring i beteende för deras egen skull. T ex du behöver matro, därför ber jag att du sitter ner medan du äter.
-
Det är viktigt att jag är pigg, utvilad och alert för att orka och kunna omformulera
Sammanfattande samtal tisdag 27/10
-
Vi tyckte alla att boken är bra, den ger tydliga konkreta tips som man kan prova och använda sig av. Flera av oss har t ex fastnat för, och provat på, att utöva ett ickeverbalt ledarskap.
-
Den går även att använda som uppslagsbok att gå tillbaka till när det är ngt jag funderar över.
-
Den ger nya insikter i, och medvetenhet om, hur stor betydelse mitt ledarskap har.
-
De sex framgångsfaktorerna som beskrivs i kap4 är viktiga. (Värderingar, Inlärning, Påverkan, Framtiden, Beteende, Klassrumskultur, Kärlek och struktur)
-
Vårt ledarskap behöver vara situationsanpassat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar